Mikael Frodé

 frode_omslag.jpg

Sveriges Offshorekung

Finns även att läsa som pdf..

Lasse Ström om sin gamla kombatant:

 

Micke´s första första tävling var en Rundbanetävling, min första tävling var Roslagsloppet.. Lite lustigt, då jag senare gick in för Internationell Rundbaneracing och Micke koncentrerade sig på Offshore racing med enorm framgång.

Under åren lärde jag känna Micke mycket bra och han är otroligt duktig och om jag kallas pedant så vet jag inte vad man kallar Micke för.. Mega pedant eller kanske Super.. men det är ju Berra Wiks förnamn..

Frodé tog nog alla i offshore redan innan start med sitt enorma arbete innan tävlingarna..
Jag var ibland och hälsade på honom tillsammans med Bosse Nilsson. Frodé stog då alltid i båtverkstaden ute på ön och finslipade sina grejor.

Hans riktiga genombrott kom nog 1977 när han totalsegrade i Roslagsloppet med sin nybyggda Catta med en utbordare som jag inte skriver namnet på, men det var inte en Mercury.. Micke hade byggt den Cattan med planen för ett "skovelhjul" där bak men fick inte till det riktigt.

1978 var det enda året som jag och Micke vart riktiga konkurrenter på distanstävlingarna i Z Klassen. Jag vann några tävlinger det året och Micke några, dock stormade Roslogsloppet bort för oss båda. Vi möttes en gång till i racing och det var 1988 i roslagsloppet som jag skrivit om i min saga om roslagsloppet.

Distans tävling i Sverige var ju Micke i många år, han höll nästan alla med båtar i enskrovsklasserna, och på tävlingsdagarna körde han skjortan av sina kunder..
Mycket skickligt och kul att följa, vet inte varför dessa populära klasser försvann.

När jag tänker tillbaka på Micke och hans tävlings historia blir man glad.
En enorm och mycket proffsig karriär. Vet att han går och "skrotar" ute på "gamla Blynäsvarvet" och det har jag också gjort..

 

Nedan en intervju från tidningen Offshore från 1989 som vi modifierat och uppdaterat.

 

- Hur kom det sig att du började med båtracing?

 

- Farfar var fabriksförare för Arcimedes Penta. Pappa Robert sysslade med tävlningsverksamhet i KMK.

 

Storheter som Ferdinand Grumme och Von Rosen har skruvat båt på Frodés varv i Waxholm. Det var inte så konstigt att tonårige Mikael lade kappseglingsplaneran på hyllan och i stället ägnande sig åt att bygga en egen racerbåt.

 

- Har du haft några förebilder inom offshoresporten?

 

- Några egentliga svenska förebilder har jag inte haft. Men förare och båtkonstruktörer som Levi, Arronow och Molarini kan man inte låta bli att se upp till. De svenska förarna är ofta mycket duktiga på att skruva ihop sina båtar och motorer på ett bra sätt, men de ekonomiska resuserna i Sverige sätter gränser. De få svenska förare som kommit ut i internationell kokurrens har ofta gjort mycket bra ifrån sig.

 

- Du har konsturerat och byggt flera egna båtar av olika typer. Varför inte köpa bra båtar istället?

 

- Ska man vara med och tävla så duger det inte att vara lika bra som de andra, man måste ha bättre utgångsmaterial. Att bygga båtar själv är mycket lärorikt, man får pröva olika idéer i praktiken. Min första båtkonstruktion var en stegbåt, "Gångjärnet". Min tävlingsdebut i två timmars på Duvnäsviken 1972 var allt annat än lyckad. Det slutade med ett tvärkast och jag blev ihopsydd på sjukhus. Men jag lärde mig båten, som finjusterades och gick bättre och fortare för varje år.

 

Mitt nästa bygge var en kattamaran. Det var mitt gesällprov som båtbyggare, så det tog extra lång tid och båten var mycket noggrant byggd. Den byggdes egentligen för inombordare men det prjoktet sprack så det fick bli en utombordare istället. Ett byte som jag sedan aldrig ångrat. Även här lyckades jag utveckla båten under några år, framförallt höjdes snittfarten. I början av 80-talet var jag mätt på racing. Det blev en generationsväxling bland förarna, konkurrensen försvann. Skaffade istället en Joker, som en ren nöjesbåt, men framåt vårkanten fick jag tag på en Mercury 200 hk och då tände jag till igen. När standardbåtsreglementet övergick till ett enskorvsreglemente blev det betydligt roligare igen. Då fick man försöka ändra och förbättra båtarna. Min frodé 21:a som är den första av mina båtar som byggts i en form, är en avgjutning från början (Crum och innan dess en Kullabåt), som modifierats kraftigt i skrov, vinklar, steg både längsgående och tvärgående mm.

 

Nu (1989) kommer även en 23 och 25 fots Frodé båt att gjutas upp. Till båda modellerna ska det finnas både ett racing och ett sportdäck, det senare för ett mera allmänt bruk av båten.

 

- Vilken är din bästa körning, din bästa merit?

 

- Segern i engelska klassikern Cowes Torquay var fantastisk. Det är ett oerhört krävande lopp, 105 sjömil rakt fram, tankuppehåll och så tillbaka igen. Min sjunde totalseger i Roslagloppet med ett tre år gammalt ekipage är jag också mycket nöjd med. VM insatsen på Guernsey som slutade på en silverplats är en annan internationell merit av alla högsta klass.

 

- Hur villl du att en bra navigatör ska vara?

 

- Först coh främst måste en navigatör ha goda grundkunskaper i navigation. Han/hon måste snabbt kunna överföra kartans information till verkligheten. Palle Mattsson är den särklassigt bästa navigatören jag kört med, han har en eminent förmåga att plugga på sjökortet och banan i förväg. Han har redan före loppet ett antal improviserade vägval klar i bakhuvuddet om vattnen efter banan blir svårfocerade. Jag vill också berömma mina andra navigatörer Sven Åke Hilland, Tomas Tollin och engelsmannen Graeme Stuart.

 

- Ett råd till en ny tävingsförare?

 

- Kör din tävlingsbåtet mycket - i tävlingstempo, men kör med insidan av huvudet. Ingen har vunnit tävlingar på att man hoppar högst, däremot har många båtar slagits sönder av den anledningen. Använd powertrim, trimplan, trimtankar så att du vet hur båten agerar i racingtempo. Se till att Din navigatör får en chans att träna in sig på navigering i tävlingstempo.

 

Frodés vinnarserie från Roslagsloppet

År          Förare                  Båt          Motor       Snittfart
1977           Mikael Frodé                  Frodécat      Evinrude       63.2 knop
1979           Mikael Frodé                  Frodécat      Mercury       50.8 knop
1980           Mikael Frodé                  Frodécat      Mercury       46.0 knop
1983           Mikael Frodé                  Joker           Mercury       42.8 knop
1986           Mikael Frodé                  Frodé          Mercury        63.9 knop
1987           Mikael Frodé                  Frodé          Mercury        60.7 knop
1988           Mikael Frodé                  Frodé          Mercury        66.3 knop
1998           Mikael Frodé                  Frodé          Mercury        71.0 knop
1999           Mikael Frodé                  Frodé          Mercury        80.6 knop

 

Vid pennan

 

Magnus Pettersson

 
stäng