2009-10-22

Fredrik och Henrik Fyrö nya i Halifax Racing

 

Halifax Racing kan med glädje presentera teamets första V-50 ekipage. Vi hälsar Fredrik och Henrik varmt välkomna till teamet. Så här kommenterar Fredric Fyrö sig själv: 

 

 

 

Jag går i 9:an nu och jag var inte gammal när jag slog huvudet i durken första gången, så på den vägen är det! Ska söka till Marinaläroverket i vår. På fritiden är det båtar som gäller!

Uppväxt i Åkersberga, där jag fortfarande bor. När jag var lite så var jag och pappa ofta på sjön. Motor och båt intresse har alltid funnits. När jag var liten så frågade pappa om jag hade någon idol, jag svarade Thomas Wrenkler, så som sagt båtar och motorer har alltid varit av stort intresse. Körde cross i några år, har även seglat en del, men efter några år så tyckte jag att lite mera fart skulle vara roligt. Jag köpte en Finmar 420FC med en Suzuki 25 hästars, som jag sen renoverade. Jag och en kompis var ute och tittade på Roslagsloppet, då bestämde jag mig för att börja köra V50.  

 

Pirayan och målsättning för säsongen 2009.

 

Några veckor efter Roslagsloppet -07 så hittade jag en Piraya 14 med en Nissan 40 på Blocket, som jag köpte. Körde några gånger hemma. Senare på hösten så lade jag ut en annons på motorn på svera, fick mail kontakt med en tjej i Estland som köpte motorn.

Nu hade jag start kapital för att utrusta båten. Vinter -08 -09 så renoverade jag båten.

2009: Båten var äntligen klar. Vi hade som målsättning för säsongen att vi skulle ta oss i mål på alla tävlingar, men i Simpnäs så blev vi omkörda av en annan Piraya och då växte hornen ut, så då blev det en vurpa.

 

I Dyvik så var vi ute och provade lite innan starten då blev det nytt fart rekord för oss, så då ville vi försöka att komma före några båtar, men ungefär en distans efter starten så flög vi i en våg och så landade vi på sidan och fick vi hål i botten, då hade vi redan beställt en Dallapieta, så vi sa att det är ingenting att laga för en tävling. Så tyvärr kunde vi inte vara med i Uppsala. I väntan på Dallapietan så måste man ju ha något att gör så jag lagar Pirayan och bygger om den till en fyrsitsig sportbåt.

 

Till 2010 har vi beställt en ny Dallapieta. Målsättningen är att få den klar i god tid innan RBR loppet. Sen skall vi givetvis få bra fart i båten. Sist men inte minst så hoppas vi komma imål i samtliga tävlingar och framförallt HA KUL!

 

Mer infomration och massor av bilder kommer inom kort under fliken Halifax Racing.

2009-10-05

Jörgen och Emma Lundén nya i Halifax Racing

 

Vi kan idag med glädje presentera våra nya kamrater i teamet, Jörgen och Emma. I år har dom väckt stor uppmärksamhet på tävlingsbanan i klassen Classic med sin häftiga Pirya 18. Nästa år är det full racingsäsong som gäller i klassen X-XXX. Mer information om detta senare. Åter till den befintliga båten. Piraya 18 är en förlängd variant av 16-fotaren och Kenty tog ursprungligen fram denna modell för inombordare. Vi vet idag att tre 18-fotare byggdes 1970 varav denna båt var en av dem.

1971-72 deltog den här båten, utan framgång, i tävlingar med en Volvomaskin. Per von Bondstorff och Kjell Rydholm köpte båten av Kenty 1973 och plastade igen akterspegeln och gjorde i ordning båten för N-klassen. Motorn som inhandlades var en före detta ON-motor för dåtidens Formula 1 på sjön. Bondstorff och Rydholm tävlade under åren 1974-75 med båten.

Motorn var en Mercury 1250 Super BP med adapter för vanligt växelhus. BP-växelhusen var relativt svåra att få tag på redan då. Konkurrenten Christer ”Monstret” Eriksson åkte också Piraya 18, men med en äkta BP med racerhus, vilket gjorde att han åkte något fortare. Christer sänkte för övrigt sin båt under ett Vaxholmslopp – båten blev totalskrot efter ett krondyk i hög fart. Båt nummer tre vet vi inget om, den gick tydligen med ett dubbelmontage av VP 600GTX i mitten på 1970-talet men är därefter spårlöst försvunnen. Den Piraya som du ser här återfanns på Rådmansö där den fungerade som sportbåt under många år. Originalmotorn hittades i Umeå där den tjänstgjorde som styrpulpetsmotor på en fiskebåt.

 

Läs mer om Jörgen och Emma under fliken Halifax Racing där du väljer båt nr 52

2009-09-22

 

Ett stort grattis till Linus johnson och henka borgström / Calle ÖSter som 2009 vann sm silver!

 

Linus hade svår press på sig inför avslutningen i Uppsala. Om storfavirten Foppa skulle vinna så blir Linus 3:a i SM. Det krävdes mao att någon (och helst flera) skulle komma före Foppa och att Linus levererade i toppen. Till Uppsala skulle Calle Öster navigera åt Linus då Henka är utlånad till Oskar Magnusson som sanade navigatör. Racet blev relativt odramatiskt. Mycket svaga vindar och strålande sol. Första 1,5 varvet var stökigt med sidsjö, sen var det bara att stå på. Och detta passade ju raketerna Endrésen och Wahlström perfekt. Foppa hängde bra med men skulle hamnat på en 3:e plats om inte powertrimet spelat honom och Johan ett spratt igen. Nu blev det till att puttra in i mål med en snittfart om 44 knop. Istället tog Linus 3:e platsen och därmed silvermedaljen i SM. Stort grattis Linus och Henka! I V-115 var det årets största startfält och Oskar körde in på en fin 2:a plats med en fart nära 52 knop. Snygg avslutning på säsongen! Vi V-300 var det roligt att se en ny båt vinna. Den ortursförföljde Andreas Wirback fick äntligen grejerna att hålla hela vägen och dessutom undvek han krondyk denna gång. Fredrik Zander fick alltså se sig slagen i sitt sista race med V-24:an. Magnus från team Halifax tog hand om 3:e platsen och satt nytt personligt rekord i snittfart då den landade över 61 knop. På land hade vi glädjen att se Hasse Bergkvist med kamera i handen. Skönt att han är tillbaka efter sin otäcka vurpa och långvariga sjukhusvistelse. Alla tävlande och publik trivdes kanon i URK´s väldigt välordnade tävling. Det var över 70 startande båtar. i solskenet Stort tack till alla i URK och grattis till alla ekipage som gjorde avslutningen på säsongen till en riktig höjdare!

 

Resultatlista i klasserna där Halifax hade representanter:


V-115
1 A-45 Johan Fourong Joel Fourong VROM 53,53
2 A-21 Oskar Magnusson Henrik Borgström ÖRK 51,33
3 A-318 Kjell Jansson Susanne Jansson ÖRK 41,04
DNF A-54 Tobias Elisson Madeleine Hult RBR DNF

V-150
1 Z-127 Mats Endrésen Roger Granelund SBK 63,17
2 Z-151 Peter Wahlström Jessica Fredheim URK 62,88
3 Z-70 Linus Johnsson Carl Öster RBR 58,48
4 Z-7 Rolf Hägglund Tom Vuorihovi FIN 57,46
5 Z-118 Thomas Johansson Tobias Johansson SBK 56,55
6 Z-220 Erik Andersson Nils Hörnfelt ÖRK 53,72
7 Z-85 Marcus Jansson Stefan Ahlström URK 51,69
8 Z-194 Tony Sylsjö Janne Holmkvist ÖRK 51,55
9 Z-71 Peter Forsberg Johan Standwerth URK 46,94
DNF Z-211 Micke Malm Jimmy Sandberg XOR DNF

V-300
1 X-149 Andreas Wirback Niklas Asplund ÖRK/RBR 63,75
2 X-116 Fredrik Zander Claes Eléhn SBK 62,96
3 X-180 Magnus Pettersson Patrik Lodin SBK 61,52
4 X-326 Conny Hertz Tony Petterson RBR 60,33
5 X-113 Fredrik Söderberg Malin Söderberg SBK 54,10
DNF X-19 Christian Jansson Thomas Billman URK DNF 

 

2009-09-08

"Silly season" har redan startat.

Vi kan stolt presentera ett nytt ekipage till Halifax Racing

Vi vill välkomna Olle och Oskar Magnusson till Halifax Racing. Olle och Oskar kör i kanske nästa års mest spännande klass, V-115. Båten är en Frodé 19 med en Evinrude 115hk Ficht miljömotor på akterspegeln. Olle har lång och gedigen karriär som framförallt mekaniker i rundbanetävlingar på -70, -80 och -90 talet och då i de vassa Formel1 och Formel3 rundbaneklasserna (läs mer om Lasse Ströms kommentarer på teamsidan A-21). Vi i Halifaxracing tycker det är jättekul att vi fått in nytt positivt blod i teamet. Dessutom i en klass som vi vill försöka få in flera båtar till. Halifax Racing tror att klass A (V-115) är den bästa klassen för vuxna som tidigare inte kört offshoreracing. Det går "lagom" fort. Det finns massor med gamla klass H båtar som bara väntar att få komma ut på banan igen. Med andra ord så kan man relativt billigt ordningställa ett ekipage. För Halifax teamet är det en förmån att få in Olles kompetens. Nu har vi en helt annan möjlighet att hjälpa varandra och inte minst andra nybörjare ut på banan. Halifax Racing spänner nu nästan över hela spektrat av V-båtar. Vi får väl se vad som händer i höst, det är ju inte otänkbart att det tillkommer ytterligare nyfärvärv till teamet. Tryck på länken nedan och läs mer om A-21 på deras teamsida.

 

Återginen välkomna till Halifax Racing, Olle och Oskar!!!!

 

Klicka här för att direkt komma till A-21 teamsida

 

Saltsjöloppet 29/8-2009

I ett strålande väder samlades deltagarna redan innan kl 08.00 för besiktning och tävling i Dyvik. Några föranmälda båtar kom aldrig till start men det dök upp ett par andra båtar som gjorde att startfältet slutade på drygt 60 ekipage. För deltagarna var det en fröjd att se den ena Cigarette båten efter den andra närma sig voltområdet då starten försenades 30 minuter. I Classic Offshore kom det hela 13 båtar till start. Mange Wåhlstedt hade dagen till ära ordnat en ny kostym till sin urläckra Arrow 830. Nu ljusblå och orange Gulf Edition i retrostuk. Det var nog tur för oss andra i Classic att han anlände sent, annars hade han säkert kammat hem priset för mest tidstypiska båt. 

 

Tävlingen bjöd både på positiva och negativa saker. Vi börjar med dom tråkiga. Våran Hasse Bergkvist med Jeppe i navigatörsstolen gjorde en ordentlig vurpa utanför Marsätra holme. Som tur var så fanns Niklas Hultberg i närheten med en åskådarbåt och kunde fiska upp Hasse ur vattnet och ta honom till bryggan i Skärgårdsstad. Därifrån åkte Hasse helikopter till sjukhus. Efter närmare 50 stygn är Hasse nu åter hemma hos sin familj. Thomas och Annika Wrenkler slog runt i samband med att dom korsade Fredrik Zanders svall i närheten av Ryssmasterna direkt efter start. Thomas och minst ett brutet revben och Annika har ett par revben med sprickor i. Båda är så pass friska att dom arbetar.  Rasmus Söderholm och Johnny Ingermarsson slog runt straxt innan Skeppsdal.  Båda är hemma efter läkarkontroll och mår under omständigheterna väl. Till sist så vurpade en Aquabike åkare (Matz Malmsten) i hög fart utanför Skärgårdsstad. Niklas Ohlsén som också är vattenmoppeåkare kom snabbt till undsättning och Matz kunde köras in till bryggan. Tyvärr har Matz skadat menisken och får ta det lugnt ett par veckor.

 

Roligare hade SBK åkarna Dennis och Ronnie Söderman som återigen fick gå upp överst på prispallen i V-50. Peter "Foppa" Forsberg som blåste motorn under Roslagsloppet var tillbaks med sin lilla reservmaskin. Det verkade inte bekymra honom det minsta utan segern var alldrig hotad även om Peter Wahlström inte var långt efter. I V-300 så kämpade Fredric Söderberg tappert som vanligt. Men även denna gång blev det några stopp längst vägen. Ett stopp vid Wrenkler olyckan och ett stopp pga för snålt med soppa var orsaken så felsökning uteblir. Segern i V-300 gick även denna gång till Fredrik Zander som i överlägsen stil körde ifrån Lasse Norrman på en andra plats. Därefter var det nästan lika långt ner till Conny Hertz på tredjeplatsen innan Fredric klämde sig in före Andreas Wirback som hade dykt vilket medförde att visiret försvann och näsan blödde.

Totalsegern hamnade inte helt oväntat hos Chrille Lindberg och Christer Westerling. Efter att under fjolåret brottats med ett elakt drev så har dom i år återgått till en mer traditionell riggning. Trots att dom ännu inte fått i rätt utväxling i växelhuset så körde dom över 72 knop i snitt med sin Bat 28 och vann enkelt Saltsjöloppet 2009. Stort grattis till totalsegern! För att läsa mer om den båten, köp ViBåtägare som släpptes i juli.

 

Och så till dagens stora händelse, Classic Offshore Championship. Teamets Mange Pettersson laddade för fullt med att lämna V-300 temporärt för att sloss om dom fina pokalerna med sin Shakespeare. Bröderna Lekebjer upprepade bravaden från Roslagsloppet tidigare i augusti och vann med endast ett par sekunders felmarginal mot utsatt idealfart. Stort grattis till årets Classic Offshore Champion 2009 för idealfart. Tvåa blev Richard Broman som debuterade i Classic precis som Tony Sylsjö som kammade hem tredjeplatsen med sin maffiga Cigarette. Halifax Jonas Pettersson slutade på en 7:e plats trots att han endast var 41 sekunder från sin idealfart. Magnus stod för dagens bottennapp då han trodde det skulle vara lite mera sjö än det i praktiken var. Idealfarten satte han till 46,5 knop men i mål hade han öst på och kört 51,2 knop i snitt vilket innebar en 11:e plats och sist av dom som kom imål. Efteråt kommenterade Magnus resultatet med att "strunta i placeringen, jag körde allt jag orkade utan att ha sönder båten, jag är stolt över snittfarten och inte alls besviken".  

 

Nästa momten är ju mest tidstypiska båt. På 5:e plats kom Richard Broman med en klassisk gammal Fjordling 17 & en Mariner rak 6:a på akterspegeln. 4:a blev Halifaxs Magnus Pettersson med sin Shakespeare. 3:a blev börderna Johansson med sin gula läckra Gilbert. 2:a blev en av förhandsfavoriterna Micke Kolm med sin gul/svarta Weedo GT. Vinnare blev Halifaxracings Jonas Pettersson som vann dagens största pokal med sin gul/vita Argo 17. Vi är väldigt stolta i teamet för detta då vi ju stuckigt ut hakan och sagt att vi skall ta SM guld.

Stort grattis till Jonas och teamet. Nu har vi ett mästerskapsguld i Classic Offshore Championship 2009! 

Roslagsloppet 2009-08-08

Då var det dags för årets händelse, Roslagsloppet och alla teamets båtar skulle komma till start. Strålande sol och nästan vindstilla gjorde racet till en ganska öppen tillställning. Totalsegrade gjorde Thomas och Annika Wrenkler i sin catta.

 

- Magnus Petterssons racepreppade phantom X-180X-180_rosis_2009.jpg var äntligen klar och skulle premiärköras på riktigt. Förtester såg lovande ut och Magnus slutade på en 3:e plats i V-300 klassen, på andra etappen började motorn bråka och det är i skrivande stund inte helt utrett vad problemet var.

 

 

- Fredric Söderberg X-113, också i V-300 klassen fick pga en larmande motor dra ner sina förhoppningar för genomförandet, trots motorbytet till en 200xs . En larmande motor som ej gick att åtgärda trots hjälp från Thomas Wrenkler med diagnosverktyg kvällen före gjorde att ekipaget endast körde på 80% av motoreffekten och fick därmed inrikta sig på att genomföra loppet istället. Efter 2 stopp efter hopp då dödmansgreppet hoppade ur och en dykning samt att i stridens hetta mot teamkompis Hasse Bergqvist och Thomas i TMBoatracing lyckades alla tre att bli diskade pga felaktig passage vid kontroll 8 av nio, trots en het kamp i målgången blev det därmed inget godkänt lopp.Malgang_rosis_2009.jpg 

 - Hasse Bergqvist Z-87, som huserar i V-150 hade dessutom problem med fotgasen och fick stanna en kort stund för att åtgärda under etapp 1, men tog sig till målgång för att finna sig diskade pga den felaktiga passeringen av kontroll 8 och 7.

 

Z_70_rosis_2009.jpg- Linus Johansson Z-70, vårt mest lovande ekipage, har inte fått till det i år pga oturliga motorras, de fick slita hårt in i de sista timmarna för att få ihop spisen till starten. Nu hjälpte det inte alls då generatorn inte ville vara med och när batteriet till slut lade av helt var det färdigåkt och de fick bryta.

 

905_Roslagsloppet_2009.jpg- Jonas Pettersson 905 körde i classic och det var bröderna Petterssons dag. Även Jonas kom 3:a i sin klass, utan större missöden. Om man inte räknar dit en brusten tvärbalk.. Trots detta höll sig i alla fall båten flytande och de kom i mål.

 

Läs mer om X-113s kommentarer över Roslagsloppet, Klicka här.

Resultatlista Roslagsloppet - Klicka här.

 

2009-07-06 

Oskarshamn offshorerace 3-4/7 

 Tävlingen hade samlat ett tretti-tal båtar. Fredagens race hade en 11 distans lång bana som kördes i 6 varv för de större båtarna och 5 för de mindre. Banan var klurig med ett flertal trånga passager och mellan bränningar som var svåra att se då vattnet var fullt av alger. Totalsegrade på fredagen gjorde Sven&Marie Bengtsson i deras 3C-katta.

 

Lördagens 6 distans långa bana blev stökig. På förarmötet var det 1-2 s/m vind med prognos om detsamma, men under tiden mötet pågick och förberedelser för start gjordes möttes båtarna efter start utanför vågbrytarna av 1,5 m krabb sjö vilket resulterade i att fredagssegrarna Bengtssons flög upp i luften snurrade och hamnade upp och ner. Omstart och fler incidenter, som tur var utan personskador. Vann gjorde Cleas Westerlund och Ulf Algesson vilka därmed blev totalsegrare för helgen.

 

Läs mer om kommentarer från vårt ekipage X-113 som blev av med de "röda" siffrorna på fredagen, men fick bryta pga motorhaveri på lördagen. Läs mer här.

Resultatlista, reportage mm från Oskarshamn klicka här

 

RBR loppet Simpnäs 27/6

 

Äntligen dags för riktig säsongspremiär. Klockan ställd på 05.00. Trött som en sengångare då gårdagen avslutades med dubbla sjösättnignar och byten av trailers för för att åka till Simpnäs med en 80 vagn. Phantomen var inte klar ännu så Shakespearen skulle köras i klassen Classic.

 

När man närmar sig Simpnäs påbörjas dagens första utmaningar som pilot, nämligen att hålla sig på vägen utan att sätta båt och trailer i någon fasad. Rejält smala och krokiga vägar men också väldigt vackara. Väl framme flöt allt smidigt. Pernilla Ingvarsson tog emot oss och Dan Elisson besiktigade båten. 15 minuter senare var vi påväg till rampen för sjösättning. Mycket effektivt!

 

När sjösättningen var avklarad kunde vi koppla av och hälsa på kollegor/konkurrenter. Foppa och Zander såg laddade och iskalla ut, resten av oss något mer spännda inför årsdebuten. Riktigt kul att det kom 4 st classicbåtar till start redan på första tävlingen. Bröderna Johansson i sin Gilbert 21, far och son Kolm i sin Weedo GT, bröderna Lekebjer i sin Jobs 24 och så jag och Patrik med Shakespearen. Denna dag skulle Halifax Racing ställa upp med 3 båtar. Linus Z-70, Hasse Z-87 och jag med Classic 180. Linus och Henka ser inte så pigga ut då dom brände powerhead´et på XR6:an igårkväll. Idag blir det till att åka med 2 liters blocket som monterades kl 03.00 natten till idag.

 

Testerna med Shakespearen innan Simpnäs hade gått över förväntan. Med den propeller som vi skulle köra i hög sjö med så är det bra grepp och inga problem att relativt snabbt komma upp i farter över 50 knop. Under träningstävlingen i Dyvik den 17 maj så snittade vi 47,3 knop med den propellern. Då var det dock spegelblankt förutom en Viking Line kryssare som gjorde det hela lite mer spännande på sista varven.

 

Från land i Simpnäs så såg vädret lovande ut, strålande sol men vi förstod att det skulle vara stökigt på den norra delen av banan. Vi resonerade som så att 50% av banan kommer vi kunna hålla minst 50 knop i snitt medan norra delen kanske endast 30 - 35 knop. För att få detta bekräftat så tänkte vi att vi kör säkert något fortare i snitt än Tundercat. Vi går in till ”Pillan” och frågar vad hon tror om snittfartenf för Tundercat båtarna. 37 knop blev svaret. Härligt, då lägger vi oss på 41 knop och så får vi jaga allt vi har.

 

Arrangemanget vid besiktning, sjösättning och förarmöte flöt på. Väldigt bra struktur och ordning. Tydliga sjökort med ändring av banan hade satts upp och informationen var glasklar. Navigerar vi fel så kan vi inte skylla på tävlingsledningen.

 

Racet blev en upplevelse. Jag hade ju kört Roslagsloppet året innan och tyckte det var stökigt utanför Blidö och uppåt. Det visade sig inte vara någonting mot detta. Sanslösa vågor på norra delen gjorde att vi kunde köra mellan 19 – 27 knop. Nedre delen av bana var som väntat bättre (ca 50 cm vågor som Shakespearen tar fint).

 

Vi tog starten och allt känndes perfekt tills Patrik insåg att vi var påväg förlångt västerut. Tvärstopp, 45 graders sväng och iväg igen mot rätt håll. Nu tappade vi det försprång vi byggt upp. Lekebjer och två V-50 båtar hade nu passerat oss vid rundningen på norra delen. Vi hade Lekebjer ca 100 meter framför oss men när vi väl kom in till lugnare vatten så hade avståndet ökat till ca 300 meter. Men tack vare att vi höll stumt hela södra delen av banan så var vi återigen ikapp när vi nådde norra delen på banan igen. Nu började jag tveka på om jag ville piska skrovet i sjön. Jag såg framför mig att jag skulle sänka båten och själv behöva uppsöka kotknackare då min rygg flexade mer än en Öhlins dämpare. Vi slog av på takten för att inte förstöra båten.

 

Inför sista varvet så satt ratten oroväckande löst. Jag kunde inte identifiera om det var rattnavet som var taskigt monterat eller om det var kollaps på gång. Det var med förtjusning vi körde om Linus Z-70 med glappande ratt. Glädjen blev kortvarig. Återigen uppe på norra delen, vågorna kommer och pang – ratten på golvet. Instrumentpanelen hade gett upp. Men inte vi. Allt gällande stryning var ju helt (slangar etc) så Patrik tog en kort paddel och satt den mellan mina lår och rattnavet som fick vila på paddeln. Jag lovar att det inte var lika skönt som det låter. Jag körde med ena handen runt rattnavet för att försöka hålla det fast och på plats, andra handen på ratten.

 

Det var riktig tur att vi satt in bra racing stolar då jag inte kunde hålla i mig i den grova sjön. Vi tappade något i fart ute till havs såklart men väl inne där det blev lugnare var det järnet igen. Och det gick hur bra som helst. Vi kom i mål före V-150 båtar som Z-87 och Z-118 som har havsskrov och "racingprepp" och vi var 9:a totalt. Det gjorde mig mycket stolt och jag trivdes med att påpeka att en gammal Engelsk kanalbåt utan ratt krossade betydligt mer potenta båtar J

 

Nästa roliga överraskning var att vi vann priset för mest tidstypiska båt och vi hamnade på en andraplats gällande idealfart (mest beroende på att både Gilberten och Jobsen fick ge upp i den grova sjön). Vi snittade drygt 35 knop (vilket i och för sig var 3 knop bättre än ovan nämnda V-150 båtar) vilket givetvis inte skulle räcka till en andraplats i vanliga fall. Grattis Micke Kolm till segern i din lilla Weedo trots att du även fick hjälpa till att bärga en haverist!

 

Jag summerar upp dagen med att imponeras över Shakespearen. Vilken grym båt och den tål ju sjö bättre än vad många tror. Speciellt vågor upp till knappa metern, det går hur bra som helst! Och så är det tur att man har vänner. Thomas Wrenkler ringer på hemvägen och frågar hur det gick i tävlingen (han var sjuk och kunde inte tävla). Bra svarade jag men jag har lite problem med båten. Thomas svarade, inga problem, kör den till mig så löser det sig.

 

Nu står båten hemma på uppfarten, reparerad och starkare än tidigare. Nästa race den får köra blir förmodligen i Classic Offshore Championship 2009 som går av stapeln i Dyvik (Saltsjöloppet) den 29 augusti.

 

//Mange   

 

2009-06-13

Lasse Ströms Piraya

Piraya_1.JPG 

 

När det blev känt att Lasses båt förmodligen var funnen och till salu så hade vi i team

Halifax Racing en snabb avstämning innan vi köpte objektet. För oss var det viktigt att

båten hamnar i seriösa händer som återställer den till ursprungligt skick. Just denna båt

med motor hör ju hemma i svensk motorsports "hall of fame".

Det känns oerhört kul att denna båt är funnen vid liv utan att vara modifierad under alla

år som gått. Allt gammalt orginalmaterial finns med förutom propellern. Även om

skrovet idag ser lite "skabbigt" ut så är det inga problem att återställa båten. Motorn

ser mycket bra ut!

 

Vi i teamet har köpt båten och vår ambition är att säkra upp att den representerar

Sportbåtsklubben (SBK) långsiktigt. Racinghistorien startade med att Lasse tävlade för

SBK med denna sanslöst framgångsrika båt. Vi kommer också lyssna om SVERA eller

Riksidrottsförbundet är intresserade av att bevara ett stycke svensk idrottshistoria som

allmänheten skulle kunna beskåda vid eventuella evenemang som tex båtmässorna.

Se fler bilder, klicka här

 

 

2009-05-18

SBK´s vårträff 17 maj.


På eftermiddagen genomfördes ett mindre I ett strålande solsken träffades många i Dyvik. Samlingen var utsatt till kl 10.00 men
redan en timme tidigare hade alla 10 tävlande båtar anlänt. Ett kvitto på att suget för
att säsongen skall komma igång är stort. Även ett antal icke tävlande båtar fanns på
plats för att mätas in av Urban Stamming och Thomas Wrenkler. Hasse Bergkvist med
teamet från sjöräddningen (en stridsbåt 90 samt en styrpulpet) genomförde en gedigen
säkerhetsgenomgång. Många frivilliga ställde upp som bevakningsbåtar och utbildades
på land. Uppgiften för bevakningsbåtarna blev enkel då det var väldigt få båtar ute i
skärgården trots det fina vädret. Leif Wrenkler utbildade nybörjarna i startprocedur som
senare praktiserades på vattnet.
För att få en känsla för hur långt bakom startbåten man skall ligga så hade en 30
meter lång lina fäst på akterspegeln på startbåten. En liten röd boj placerades i ändan
av linan som alla tävlande tydligt kunde se.

En bana om ca 5 NM hade ritats ut för
så säker tävling som möjligt. De snabbaste båtarna körde 5 varv (ca 30 minuter).
De 4 snabbaste ekipagen navigerade dock bort sig under andra och tredje varvet då de
missade en boj som skulle rundas vid startområdet.

Vinnare av Dyviks träningstävling blev Thomas & Seth i sin Z-118, (De körde därmed bort ett av sina två röda race) GRATTIS!!! från oss på Halifax Racing.

 

z118_dyvik_090517_bild_jonP.jpg

 

Snabbast av alla var båt nr 93 följt av nr 180, nr X-113, Z-87, Z-118.

Alla 10 startande båtar tog sig i mål utan missöden. För nybörjarna var det en
upplevelse att möta en Viking Line kryssare mitt under racet.

Intresset för att träffas och komma igång var stort. På land såg man många kända
racerbåtsprofiler som exempelvis Sven Bengtsson, Peter Wahlström, Gunnar Olderin,
Leif Kuzavas, Jessica Fredheim, Svenne Hansen, Jon Palmkvist, Linus Johnson, Mats
Endrésen, Fredrik Nylén, Daniel Klareus och Patrik Hellkvist mfl. Även lokaltidningen
fanns på plats för att göra reportage.

Svenne Hansen testade några GPS sändare, utfallet av testet får vi veta mer om
senare.

Startande båtar

905 Jonas Pettersson Argo 17 Johnson 70
5-47 Roger Johansson Gilbert 21 V8 5,7
141 Mikael Kolm Weedo GT Evinrude 70
93 Ola Jobs 24 Mercury Optimax 225
180 Magnus Pettersson Shakespeare Sportsman,  Evinrude 175
J-53 Marcus Westerlund DalaPieta Mercury 50
J-855 Fredrik Piraya 14 Suzuki 50
X-113 Fredric Söderberg Rosättra Cobra 21 Mercury 200
Z-118 Thomas Frodé 21 Mercury XR6 150
Z-87 Hasse Bergkvist Phantom 21 Mercury Optimax 150


SBK tackar SVERA, säkerhetsteamet, alla funktionärer och deltagare för en lyckad och
trevlig träff samt Jon Palmkvist för alla fina bilder från den dagen.

Magnus Pettersson

 

 

2009-05-05

 Pernilla Ingvarsson-Tävlingsledaren

 Då var det dags för ett nytt reportage. Pernilla Ingvarsson är förmodligen Sveriges mest anlitade tävlingsledare. Pernilla har likt många andra inom båtsporten racingen i blodet. Kombinationen av arbete inom sjukvården, racingerfarenhet och många år som både tävlande och funktionär har gjort Pernilla till den perfekta tävlingsledaren. Vi på Halifax Racing fick mycket hjälp inför 2008 års Roslagslopp. Vi träffade även Pernilla i Waxholm där hon var tävlingsansvarig. I år sprang vi på henne på båtmässan i Älvsjö där hon och andra från SVERA genomförde ett säkerhetsmöte för klubbarna som arrangerar tävlingar. Vi konstaterade att Pernilla har en fantastisk karriär inom båtsporten, som vi vill veta mer om och dela med oss av. Välkommen att läsa ett spännande reportate om Pernilla Ingvarsson.

2009-04-20

Crazy Cat Tube

Halifax Racing med Linus Poxy Johnson i spetsen skall vara testpiloter för RibExtremes nya projekt Crazy Cat. Bygget är en modifierad Zapcat som förlängts och breddats för att "palla" mera motor. OMP racingstol och hydralstyrning för bästa känsla.

Klicka här för att läsa mer 

2009-03-15

Nytt reportage - Gunnar "Freakbrother" Olderin

Sjunde reportaget i serien om Båtsportsprofiler. Denna gången har vi intervjuat Gunnar "Freakbrother" Olderin. Känd båtprofil i framförallt K-klassen. Du hittar reportaget längst ner på denna sidan - Trevlig läsning önskar vi på Halifax Racing

2009-02-26

Linus "Poxy" Johnson och Hasse Bergkvist till Halifax Racing

Vi har inför 2009 förstärkt teamet med två båtar i V-150 klassen och lyckats med det som inget annat raceteam gjort, nämligen värva de två hetaste ekipagen, som stod utan team under 2008. Ny förstabåt i teamet 2009 blir Z-70 Linus "Poxy" Johnson med navigatör Henrik Borgström, mycket starka kandidater till SM-guldet. Utöver Z-70 kryddar vi teamet med Z-97, rutinerade Hasse Bergkvist med navigatör. Målsättningen för Halifax Racing har därmed höjts för säsongen 2009.

 

SM guld i V-150!

 
stäng