X-44.jpg

X-44

Klass: V-300

Phantom 21                                    Crew         

Loa: 6,40 m                                                                    Pilot: Magnus Pettersson

Beam: 1,73 m                                                                  Navigatör: Patrik Lodin 

Vikt: 750 kg med motor                                                 

Konstruktör: Steve Baker

Generalagent i Sverige: Patrik Kronegård

Byggnadsår: 1987

Motor: Mercury 200 hk EFI ProMax 2,5 l -95

Växelhus: CLE

Toppfart: 65 knop

 

Båtens historia

 

Båten har endast haft 3 ägare innan mig. Båten köptes ny på Älvsjömässan 1987 med en Yamaha 225:a på akterspegeln. Båten har sedan dess mestadels gått i Mälaren och i närheten av Mariefred. Båten var när jag köpte den helt orginal sånär som en Sleipner hydralstryning som monterats i mitten på 90-talet av den första ägaren till båten. Autoluben var urkopplad och en extra bränslepump var monterad. Ett hål för en tidigare stereo var upptaget i instrumentpanelen. I övrigt var båten orörd och jättefin. När jag tävlat i Roslagsloppet och Saltsjöloppet debutåret -08 med Shakespearen så ville jag uppgradera tävlingsbåten till en mer potent racerbåt. Jag fastnade för en Rosättra Cobra som är version 1 av Hotshot formen. Men den båten är en ren racerbåt och jag behövde en ny bad och lekbåt. Efter massa tid framför datorn och lite småprat med Annika Wrenkler så fastnade jag för Phantom 21:an. Personligen uppsakattade jag linjerna på båten och planeringen med två stolar och rymlig soffa bak. Dessutom verkar trots sin längd lätthanterlig och jag borde klara sjösättning med trailer själv utan hjälp. Annika menade att Phantom båtarna (som hon tävlat med) är trygga men ändå snabba. Sagt och gjort, ut på blocket och leta. Det fanns 4 båtar till salu. Båt nr 1 är den som numera Hasse Bergkvist äger, nr 2 var en vit 91:a med en modifierad Mercury 200 i Timrå (den är återigen tillsalu men nu i Gävle), nr 3 var den jag köpte och nr 4 en gul ledsen sak utan motor i Norrtäljetrakten. Jag fick rådet av Thomas Wrenkler att kontakta Lasse Norrman eller Staffan Westerling för bästa tipps om Phantom. Valet blev den fina orginalbåten med Yamahan. Dock var den ju relativt dyr och säljaren (vilket senare visade sig bli min blivande navigatör) var inte villig att göra så mycket på priset. Okej tänkte jag, man får vad man betalar för och denna är ju finast och aldrig tävlad med.

 

Sedan förändrades saker och ting. Min arbetskamrat Fredric hoppade in som navigatör Rosättra Cobran när jag tävlade i Waxholm. Någon vecka efter racet så köpte han den båten. Kvar stod jag nu med min Phantom som jag skulle använda som bad och lekbåt. Återigen sa Annika Wrenkler (och nu även Lasse Norrman) att bättre instegsbåt i en större klass än en Phantom kan man inte hitta. Okej, då får jag väl tänka om och försöka konvertera Phantomen till racerbåt utan att förstöra möjligheten att använda den som badbåt när racerkarriären med båten är över. Ny badbåt blev återigen en Shakespeare Supver V Sportsman (se fliken Classic 180 uppe i menyn) som jag hittade i Södertälje.

 

Omfattande arbete har gjorts på Phantomen. Jag har dokumenterade det mesta under fliken projekt (under X-180) ovan. Där kan du läsa om konverteringen till racerbåt.

 

Debuten med båten skedde i Roslagloppet. Det slutade med en godkänd 3:e plats av 7 startande. Jag hade aldrig en chans mot Bat26:an med 300 hästar och en V24 BatBoat.

Några veckor senare körde Lasse Norrman tillsammans med Patrik Hellkvist båten i Saltsjöloppet. Det resulterade i en 2:a plats efter samma V24 BatBoat.

 

Nu har Lasse en bra plan för att göra justeringar så att båten blir snäll men ändå snabb inför Uppsalas offshorerace. Där blir jag förhoppningsvis blir av med rödsiffrorna.

   

Båten låg i närheten av Vällingby (Mälaren) när jag inspekterade och provkörde den innan köpet. Linjerna är ju fantastiska och motorn gick som en dröm. Jag fastnade direkt för båten eftersom den var i ett mycket gott skick.

 

 

Phantom, hamnen Skärgårdsstad

När jag köpte båten så var ju tanken att den skulle fungera som bad och lekbåt. Men när jag bestämde mig för att färdigställa båten för V-300 så insåg jag att det krävs en hel del modifieringar.  Inredningen som är mycket gott skick låg risigt till. Men eftersom båten visade sig vara lätt så blev det inte så stora ingrepp tack och lov. Endast framstorlarna byttes ut och soffan kunde spännas loss utan ingrepp på fästen.

Phantom 21- dynor

Dags att titta på reglementet i V-300. Mått och vikt gör att motorn som sitter på måste bytas. Jag får maximalt ha 200 hästar för att båten skall mäta in. Hmm, båten gör ju "bara" 63 knop med 225 hk. Hur skall det här gå med mindre motor tänkte jag lite oroligt. 

Civilkörning i 61 knop

Jag hade ju fått rådet av Thomas Wrenkler att kontakta Lasse Norrman alternativt Staffan Westerling som är kända för att rigga Phantom 21:or. Lasse nappade på utmaningen och skakade fram en vass maskin, en renoverad Mercury 200 EFI ProMax med CLE-växelhus. Toppfart borde landa på desamma som med 225:an. Och det visade sig ju vara en försiktig gissning! :-) 

 

promax.jpg

Här är en bild på debuten i tävlingssammanhang.

Jag och min bror har just passerat Yxland & Norröra i Roslagsloppet 2008. Klassen Classic Offshore i en Shakespeare Sportsman 17 med en Mercury 135 hk V6. Samma båt som vi några veckor senare vann Saltsjöloppet med

Roslagsloppet

 

Racing med en Phantom 21:a i England. Det är den grymme Ian Stirling som sätter press på matrialet och som vanligt blir det seger. Trots att hjälmen spolas av efter ca 10 sekunder av filmklippet :-)

 

Presentation

Pilot

Magnus P

Magnus Pettersson

 Född: 1972

Längd: 191 cm

Vikt: 92 kg

Klubb:

sportbatsklubben_-_logga.jpg

 

 

 

 Gift med Anna och har barnen Alice (-97) och Alma (-01). Växte upp i Bollstanäs, Upplands Väsby. Spelade fotboll och hockey som ung. Körde moppe och försökte byta min Yamaha FS1 mot ett Piraya 16 skrov 1987, men pappa satte stopp då han tyckte det såg ut som ett mordvapen..(Den var ju cool, tyckte jag..) Flyttade med familjen från Täby till Skärgårdsstad 2003. Jag grundade samma år klubben shakespeareboats.se pga genuint intresse för dessa båtar

 

Jag åkte racerbåt första gången 1980. Det var med kusin Lennart Njurlings Argo 16 med en Evinrude 60, som i Roslagsloppet körde med nr 863.  Jag följde därefter Lennarts båtar fram till slutet när han sänkte sin Argo 17 med en Evinrude 70 i Gräsköfjärden..

 

Intresset fortsatte med att pappa Hans via Folksam sponsrade Mikael Hammarstedt i Offshore 1 och 1,3 liter samt Jon Löfström i sin ljusblå Argo, enskrov 3 liter och VM 2 liter.

 

Det har säkert blivit minst 20 st Roslagslopp som åskådare. I en liten roddbåt placerad mellan Slätön och Fälön ca 15 minuter efter omstarten vid Tomta Brygga har jag min favoritplats vid en grön prick. Båtarna passerar ca 10 meter från den lilla ekan i maxfart. 

 

Efter några års paus så väcktes intresset till liv igen när jag flyttade till Skärgårdsstad. Första sommaren kom jag i kontakt med Saltsjöloppet. När jag låg i min Örnvik 690 Cobra och tittade på loppet läste jag i programmet att familjen Wrenkler som är regerande världsmästare, Kalle Ander och Fredrik Zander alla är "lokal heroes" i Skärgårdsstad. Nu var det ju kört igen. Vad som sedan hände med eget team och annat kul kan du läsa om du går tillbaks till fliken "Halifax Racing" .

 

Racingkarriären började med debuten i Roslagloppet 2008. Jag navigerade och brorsan körde min Shakespeare Super V Sportsman 17 med Mercury 135 HK. Tuff sjö men vi orkade ändå hålla en snittfart på över 35 knop vilket vi var väldigt nöjda med.

Nästa tävling var Saltsjöloppet där första segern kom. Snittfart drygt 40 knop. Sedan var det dags att köra den nyinförskaffade Rosättra Cobran i Uppsala. Allt gick grymt bra tills det var 700 meter kvar till målgong. POOFFFF och så var växelhuset pensionerat. Bråttom som vanligt när det gäller båtracing, nytt växelhus måste på plats innan nästa tävling som är kommande lördag........ Köpte ett splitter nytt växelhus av Håkan Söderman i Norrtälje. Båten gick som en dröm och i stolen bakom mig satt Fredric Söderberg i navigatörsstolen. Efter tävligen som var avslutningen på säsongen så såldes båten till Fredric som var fast i båtracingen.

 

Inför i år så ska jag primärt köra med Phantomen i V-300 och vid några tillfällen med Shakespearen i klassen Classic. Hur det går kan du följa i nyhetsarkivet och under tävlingsresultat. Till 2010 händer det säkert spännande saker med nyinköpet Lasse Ströms Piraya 17 som du kan läsa om under fliken E-99. 

Navigatör

Patrik

Patrik Lodin

Född: 1984

Längd: 174 cm

Vikt: 55 kg

Klubb: SBK

 

Målsättning 2009:

 

Till att börja med hjälpa Magnus att färdigställa Phantomen så att vi har en båt vi är nöjda och konkurrens-kraftiga med. Sedan måste jag repetera min utbildning i högfartsnavigering så att jag känner mig trygg med att navigera i + 65 knop. Sist men inte minst så är ju målsättningen att vinna alla tävlingar vi ställer upp i!

 

 

 Började min racing karriär våren 1996, då jag gjorde utbildningen på Märsgarn. Körde samma år i minsta klassen S250 med en 15 hk Yamaha, som gjorde +35 knop. Säsongen 1998 kom jag 3:a och året därefter 2:a i samma klass.

 

 2000 steg jag upp till klassen T400 med ett skrov som hette Extreme och med en 25 hk Yamaha. 2001 slutade jag mitt under säsongen. Under åren har jag kört ett 40-50 tal tävlingar.

 

 
stäng