Piraya_1.JPG

E-99

Lasse Ströms fd Piraya 17 

 

Klass: Classic Offshore

Piraya 17                              Crew

Loa:                                                                 Pilot:

Beam:                                                              Navigatör:

Vikt:

Konstruktör: Kenty Sjöholm

Motor: Evinrude 75hk kort rigg

 

Kuriosa

 70-talets segerrikaste offshore båt hittade vi i närheten av Gräddö (utanför Norrtälje). Den låg upp och ned på bockar och motorn stod i varmföråd. Jag kunde snabbt kostatera att det verkligen var Lasse Ströms gamla Piraya 17 då spår av dekalerna bekräftade vem som var pilot en gång i tiden. Det tog inte många minuter att inse att båten faktikst är i gott skick trots att den ser väldigt ledsen ut. Inga skador på plast eller akterspegel av betydelse, ingen har borrat eller sågat i båten, den måste stått still i många år. Inga nya detaljer monterade sedan den gick på tävlingsbanan. Och alla grejer finns kvar (stryning, fotgas, orginalratt etc). Men det är MÅNGA timmars jobb för att få den att bli glad igen. Ambitionen är att den skall bli vit undertill och blåmetallic på överdäcket som den en gång var. Hur det blir med matrialet som lossnat runt sittbrunnen som liknar en rutig vaddering är inte klart ännu. Motorn har lämnats in till Karnags racegarage (Wrenkler) för konservering och service. Helt klart är att denna båt som en gång i tiden representerade Sportbåtsklubben och som med Lasse Ström är den segerikaste offshorebåten under 70-talet skall ut på banan igen!. 


Vi har haft en hel del kontakt med Lasse borta i Florida. Nedan följer några svar från
Lasse och en summering av bygget av båten tillsammans med Kenty Sjöholm:

Vintern 1972-73 tog vi formarna till Piraya 18 till en berghåla i Gröndal som Kenty hyrt.
Fuktigt och kallt var det alltid där. Kommer ihåg att Vi vinklade akterspegeln ännu mer
när vi ställde i bakdelen en fot kort i 18 fots formen.
Däcket skulle vi skarva i en fot i sittbrunnen från 16 fots formen för jag ville ha en fin
motorbrunn.

När vi gjöt skrovet ställde vi värmen på max på dessa gamla dieselvärmare som
sprutade avgaser och allt in i lokalen. Kommer ihåg att hela skrovgjutningen gick jäkligt
bra. Dagen efter hade skrovet inte härdat för värmen hade stannat.
Kenty sa att långsam härdning gör att båten blir starkare och jag tror att han hade rätt.
Tror det tog en dryg vecka innan det härdade helt, men då hade Vi hunnit laggt i
alla förstärkningar och tvärsågad balsa i botten. Allt härdade sedan ihop..

Hur som helst så höll jag på och fnulade med detta bygge hela vintern med Kentys
råd. Gjorde allt enormt fint i detalj, fin trimtank lägst fram i fören för min plan var att
inte ha powertrim för att allt skulle bli så lätt som möjligt.
Tanken blev i rostfritt i en L form så där skulle navigatören sitta.
Ingen stol till honom..

När allt var klart tog jag den till en billackare och lackade däckssidorna i Evinrude blå
metallic. Vi hade ju skarvat däcket och lackning var enklast..

Denna helt unika Piraya 17" vart enormt bra och helt stum i botten. Fick med hjälp av
Kenty att fixa till en enormt fin balans. Ännu bättre blev det när vi fick lilla 50-60
hästars växelhuset. Då vart Pirayan oslagbar även i hårt sjö där Joker Båtarna tidigare
slog mig..

Fick frågan många gånger av ägaren till Joker Båtar och vart även erbjuden slantar för
att ge upp Pirayan och köra Joker. Dock hade jag ju gjort en deal med Kenty att hålla
mig till hans Piraya Båtar i E Klassen och gjorde så till min sista tävling med denna båt
som var Roslagsloppet 1976. Jag och Bertil Wik vann då E Klassen i rekord fart. Denna
Piraya var nog den båt jag gillade mest av alla mina racing båtar.

Lista på tävlingar med Piraya 17' Evinrude. År 1973 - 1976.
E-Klassen

Roslagsloppet.. 4 starter - 3 Segrar
Offshore tävlingen i Öregrund..(dagen efter Rosis).. 3 starter - 2 Segrar
S.U.K loppet.. 4 starter - 3 Segrar
Mälarn Runt .. 2 ..kanske 3 starter - 2 Segrar
Vättern Runt- Gränna.. 2 starter - 2 Segrar
Stenungsund-Henån.. 2 starter - 2 Segrar
Saltsjöloppet.. 2 starter - 2 Segrar
Nynäsloppet.. 2 starter - 2 Segrar
Vindöloppet.. 2 starter- 2 Segrar
Tävlingar i Finland.. Kotka och två ställen till jag inte kommer ihåg namnet på.. 3
starter- 1 Seger

Svensk Mästare.. 2 eller 3 gånger.
Nordisk Mästare - Landskamp.Ett par gånger

Hur man finner ut vilka tävlingar båten deltog i och vann efter 1976 kan nog Kenty
veta…. Jag har ingen koll på det, men vet att det var många fler..

När jag tittar på videon (se youtube) på båten så
kommer en tår ur ögat...(kanske flera). Sista gången jag såg Båten var 1978 när jag av
en tillfällighet deltog i E Klassen men en lånad Piraya 16.

Juanito Klauson körde då min gamla Båt och "flög förbi mig". Jag tror det var SUK
Loppet och jag hade fått låna den andra Pirayan för att jag hade totalcrashat min Klass
Z ArgoCat-Evinrude 235 till flisor dagen innan och behövde "back in the sadle" så fort
som möjligt.

Känns som jag vill tillägga att Sportbåtsklubben var den klubb som jag började tävla
för, samt att det vid flera tillfällen satt SBK´s klubbdekaler på min Piraya.
Mycket bra och aktiv klubb. Jag tävlade i många år för SBK innan jag startade min egna
lilla klubb.

Life is good. Lasse

Förhoppningsvis får vi tillräckligt mycket tid över i vinter att återställa båten till det skick den hade på 70-talet. Vore kul att ha den klar till Classic Offshore Championship 2010.

Det här är ett stycke svensk racinghistoria som teamet är mycket stolta över att äga.

 

Piraya_2.JPG Piraya_3.JPG
Lasse Ströms Piraya 17 Trimtanken är densamma som på 70-talet

 

Piraya_4.JPG Piraya_5.JPG
Bensintank och navigatörstol..  Akterspegeln är frisk. Observera pickuppen

 

Piraya_6.JPG Piraya_7_Lasse_Stroms_75_HK_1976.jpg
Navigatörsstol och bensintank... Evinrude 75hk med kort rigg i varmförrådet

 

 Piraya_8.JPG  Piraya_9.JPG
 Här har båten legat i 4 år upp och ned  Men äntligen skall den återställas!

 

   
   
 
stäng