Förvandling av Phantom 21:an till racerbåt

 

Eftersom Phantomen skall konverteras från en "pleasure" båt till en racerbåt så är det mycket arbete som skall göras. Viktigt är att inte modifiera båten så att den inte går att återställa till pleasure båt när racingkarriären är över.

 

Först sålde jag motorn eftersom den är för stor för att båten skall kunna mäta in i klassen V-300. Sleipnerstyrningen monterades ur då den var för klen för racing. Torpedväggen avlägsnades, grabbräcke monterades på överdeäcket och flytkraft monterades i fören. Lyftögglor monterades och sattes fast i förstärkningagarna mellan överdäcket och skrovet i fören. En ny lättare torpedvägg skapades och installation av fäste till en Sjöberg Racing fogas installerades innan torpedväggen sattes på plats. Stolarna fram byttes ut mot nya racingstolar i glasfiber. Durken förstärktes framför och bakom stolarna så den skall tåla att köras med i grov sjö. Instrumenpanelen förstärktes upp med "knän" så att den inte skall svikta. Hantgag för navigatören monterades på båda sidorna om stolen och Mercury racing dödmansgrepp installerades. Instrumentpanelen modifierades för plotterinstallation, fast kompass och nya mätare (vattentryck till motorn, tempratur till motorn, varvräknare, trim/tiltmätare och tankmätare). En splitter ny Seastar Pro hydralstyrning med kevlarslangar och paddel till powertrimet installerades.

 

Tanken monterades ut, durken sågades upp för installation av automatisk länspump i aktern med utkasst på styrbords sida. Akterspegeln fick nya genomföringar och på insidan förstärktes den nertill för att tåla extrema påfrästningar. Glädjande nog var akterspegeln i god kondition. Tanken monterades återigen på sin plats och nya slangar och filter installerades. Ett racingbatteri och ett kraftigt monteringskit för batteri monterades på plats. Delar av mattan avlägsnades och nya inspektionshål i durken sågades ur. En ny Detwiller manuell lift monterades och lyftöglor i akterspegeln kom på plast riktigt diskret och snyggt.

 

Tillslut var det dags att hänga på den totalrenoverade Mercury ProMax EFI 2,5 liter från 1995. Nytt powertrim och CLE växelhus tillsammans med Alienkåpan gör att motorn ser kartongny ut. Första testerna gav genast bra resultat. Ballistic propellern fick inget fäste men en OMC SRX smalnavspropeller 27" gjorde susen. 65,1 knop är toppnoteringen, dock endast med 30 liter bensin och ingen lös racingutrustning i båten. Ambitionen är att prova ut en annan propeller som inte belastar styrningen lika mycket som en smalnavs propeller gör. Det räcker om toppfarten ligger på dryga 63 knop sålänge båten har bra axeleration.

 

Phantomkungen Lasse Norrman har riggat båten och den är inmätt och klar. Bäst av allt är att båten lätt går att återställa till en "pleasure" båt då det bara är att slänga i soffan bak med 6 fästen. Vill man kan man sätta i orginalstolarna fram men det är ju inte nödvändigt. Den blev riktigt snygg och riggningen är av högsta klass!

 

//Mange 

X185_1.JPG X185_2.JPG
 Tanken urmonterad för installation av länspump  Akterspegeln förstärkt och Dewiller lift monterad

 

X185_3.JPG X185_4.jpg
 Förstärkningar på insidan av akterspegeln upptill  Torpedvägg avlägsnad

 

X185_5.jpg X185_6.jpg
 Den gamla styrningen innan den pensionerades  Fören tömd där flytkraft, lyftögglor och grabbräcke skall fästas

 

X185_7.jpg

X185_promax_1.jpgMercury ProMax Efi

från 1995 uppgraderad med nytt CLE växelhus och nytt powertrim

 X185_8.jpg  X185_9.jpg

     Motorn monterad och Alienkåpan på plats                                      Nya instrument och ny styrning med paddel för P/T monterat

 X180_10.jpg                                 
 Det är viktigt att man inte hissar för mycket, då blir man diskad. Minst 2,5 centimeter skall prpellercentrum vara under kölen  

 

 

 
stäng