Att börja med båtracing 

De flesta idag aktiva offshoreåkare började redan som unga med rundbaneracing för att därefter köra offshore i en klass motsvarande dagens V-50. Men det finns ju äldre män och kvinnor som vill börja köra racing, precis som vi gjorde förra året. Det är inte alls lika svårt eller dyrt som många ofta tror.

 

Grunder för att börja med racing är enkla. Du måste ha förarbevis och högfartsmanöverintyg. Dvs precis det som ligger som förslag till morgondagens båtkörkort som alltså krävs av alla som framför motorbåtar över 7 meters längd eller som går i över 30 knop. Om du saknar intygen är det lämpligt att genomgå en kurs så att du både får framföra din fritidsbåt men även kunna köra racing. Exempel på kurs  www.batskolan.se/batkort

 

Sedan gäller det att välja en klass som passar just dig. Du kan få börja köra racerbåt redan när du är 10 år gammal. Då får du börja i en klass som heter J-15, sedan från 12 år får man köra en snabbare båt som du kan köra tills du fyller 16 år. Är du 14 år eller äldre kan du börja köra i T 400 (eller OSY 400). För alla andra klasser måste du vara 16 år eller äldre.

När det gäller offshore racing så är instegsklasserna V-50 alternativt Classic. V-50 är traditionell racing där först i mål vinner (brukar vara en snitt-fart runt +40 knop). Här ser vi främst unga förare men även ett par äldre deltagare.

 

Är du vuxen så är det enklast och billigast om du börar i klassen Classic Offshore. Här kan du komma igång med din gamla sportbåt. Har du ingen båt så kan du köpa och färdigställa ett vettigt ekipage för under 30 000 kronor (se exempl på sålda båtar längre ner). I classic är det två tävlingsmoment. Dels att pricka in en förutbestämd snittfart som man själv väljer (tex 28 knop). Dels får deltagarna rösta på vilken av båtarna som är mest tidsenlig (modellen skall ha existerat i minst 20 år). Här är det ofta vuxna som deltar. Vill du därefter satsa lite mer pengar och lägga lite mera tid är det natruliga steget klassen V-115. Här letar du alltså upp en gammal E, H eller N båt och bestyckar den med lämplig motor upp till 115 hästkrafter beroende på båtens längd och vikt (se reglemenetet för V-115).  Det är inte alls svårt att få ihop ett bra ekipage med miljömotor för ca 55 000 kr inkl proppeller men utan personlig utrustning. Till sist så behöver du säkerhetsutrustning. Det är samma utrustning som du behöver till din fritidsbåt så förmodligen har du redan det mesta förutom hjälm, våtdräkt, skyddsoverall, racingflytväst och intercom.

 

Våran erfarenhet är att om du skall få ut maximalt av din båtsport så behöver du tillgång till ett garage eller en lokal i närheten av ditt hem eller ditt arbete. Då kan du åka och skruva utan att det går åt mycket restid. Alternativt så får du förbereda dig på utgifter då du behöver överlåta arbetet till någon som som kan skruva åt dig. För även om du har en relativt ny båt så kommer du behöva skruva. Räkna med mellan 1 - 10 timmars meckande mellan varje race. Du bör byta växelhusolja efter varje race, kolla igenom tändstift och motorn överlag. Kontrollera styrning, växel och gas. Kolla bultar och upphägningar. Gå igenom båten och lappa sprickor. Återställa fästen och annat som kanske släppt. Ett bra tipps kan vara att själv göra en besiktning enligt protokollet på din båt efter racet. Det är heller inte fel om du har lite puts på grejerna, då håller dom längre. Har du frågor eller funderingar så tveka inte att kontakta den klasscoach som passar just dig. Eller om du vill så får du gärna kontakta oss, vi kan inte så mycket men vi har stor vilja att förska hjälp dig som nybörjare

 

sveralogo.gif

 

 

 

 

 

SVERA - Svenska Racerbåtförbundet

Ansvarar för organisationen av racerbåtsporten i Sverige, detta omfattar utbildning, regelverk, samordning, internationella kontakter samt central administration. SVERA är sedan 1962 anslutet till Svenska Riksidrottsförbundet som ett av 67 stycken specialförbund.

Kontaktlista till sportbåtsklubbar

Offshore 

Offshore körs i olika klasser med motorer från 50 hk och uppåt. I offshore körs tävlingarna i skärgårdsvatten eller vid öppen kust. I offshore kör man med två mans besättning, en förare och en navigatör. Här krävs en kombination av snabbhet, sjövärdighet, navigation och teamwork. En tävling är ca 60 sjömil lång och körs antingen såsom Roslagsloppet som en sträcka från A till B, t ex Stockholm till Öregrund, eller såsom varvlopp med olika långa slingor. Det är inte alls så svårt att komma igång som det ser ut. Absolut bäst är att du kontaktar den klass coach som är ansvarig för den klass du vill börja åka i. Han eller hon är utsedd pga sitt brinnande intresse och vilja att få ut fler ekipage på banan. Du kommer få alla svar du behöver.

Vad kostar en racerbåt?

Det absolut billigaste och enklaste är ju om du redan äger en standardbåt som passar in i någon klass (läs på www.svera.org ). Annars är det enklast att köpa ett begagnat ekipage som du kan börja använda direkt. Man kan också köpa en ny båt i halvfabrikat, dvs skrov och däck är plastat. Det som återstår är att sätta ihop skrov och däck samt montera stol, styrning, flytkraft, gaspedal etc. För att få en bättre bild av kostnader så kan du nedan se båtar och motorer som annonserats eller sålts under 2008 och 2009.  Kostnaden avser begagnad båt och motor inkl racepropeller som är i gott funktionellt skick och klarar besiktningarna och säkerhetsreglerna:

 

Klass      Pris          Exempel på båt med motor                            Fart ca

 

Classic      25 000:-        Rooster 17 m Evinrude 70 HK                                         40 knop

Classic      25 000:-        Smiler 500 Suzuki 85 HK                                               45 knop

Classic      25 000:-        Piraya 17 Evinrude 75 HK (renoveringsobjekt)      

Classic      35 000:-        Argo 17 m Johnson 70 HK                                              45 knop

Classic      35 000:-        Oldenburg 21 m Mercury 150 -86                                   55 knop

Classic      20 000:-        Argo 21 nästan tomt skrov (renoveringsobjekt)

Classic      60 000:-        Frodé 21 Mercury XR2                                                   65 knop

Classic      45 000:-        Fjordling 17 Mercury 115                                               40 knop

Classic      30 000:-        Weedo GT Yamaha 60 HK -87:a                                     35 knop

Classic      33 000:-         Shakespeare MiniClubman Yamaha 50 HK                      35 Knop

 

V-50         45 000:-         Piraya m Mercury 50 HK                                                45 knop

V-50         55 000:-         Griffon m Mercury 50 HK                                              45 knop

 

V-115        45 000:-         Argo 19 m Yamaha 90 (sliten)                                         55 knop

V-115        50 000:-         Tintorera m Johnson 115 - 95:a                                      55 knop

V-115        65 000:-          Frodé 19 Evinrude Ficht 115                                          55 knop

V-115        15 000:-           Aero 18 tomt skrov                     

V-115        20 000:-          Aero 18 nästan komplett skrov, styrning etc

V-115        38 000:-          Phantom 18 nästan komplett skrov etc

 

V-150        50 000:-        Frodé 21 komplet m trailer - ej motor                           

V-150        69 000:-         Bass 22 m Johnson 150 - 96                                         65 knop

V-150        95 000:-         Phantom 21 m Johnson 150 (87:a)                                 60 knop

V-150        130 000:-       Frodé 21 m Mercury 150 EFI (SM guld -08)                +65 knop

V-150          90 000:-       Hotshot 21 Mercury 150 EFI (SM guld -07)                + 65 knop

V-150          80 000:-       Crum 21 Mariner 150 2,0 (SM guld -09)                        65 knop

V-150         100 000:-       Frode 21 Mercury 150 EFI kevlarbyggd                       65 knop

V-150         150 000:-       Phantom 21 tandem kevlar Evinrude E-tec 150 -07:a      60 knop

 

V-300         80 000:-        Frode 21 m Mercury 200 XL                                          65 knop

V-300         95 000 :-       Rosättra Cobra 21 m Mercury 200                                 65 knop

V-300       120 000:-         Jobs 24 m Mercury 225 Optimax                                  55 knop

V-300        75 000:-          Bass 23 Yamaha Pro 200 renoveringsobjekt                + 65 knop

V-300       110 000:-          Bat 23 med trailer - utan motor                            

 

W-150        80 000:-         Lustcat m OMC 150                                                       65 knop

W-150       100 000:-        Lustcat m Mercury 150 2,0                                            65 knop

W-150       150 000:-        Twister m Evinrude 150 (vinnarbåt)                              +75 knop

 

Lista på Racerbåtstillverkare

Övrig utrustning

Säkerheten på sjön är mycket viktig, framförallt när man skall köra fort. Båten måste vara utrustad med ett nödstopp som stoppar motorn ifall man skulle hamna i vattnet. Du måste använda en godkänd tävlings-flytväst, en orange skyddshjälm och en godkänd overall av skärtåligt material. Denna utrustning finner du lättast begagnad på http://www.svera.org/ under köp och sälj. Flytväst kostar från ca 2500 kr/st, overallen från 500 kr och en ny hjälm ca 1200 kr på MC Boden. Det kan vara svårt att hitta orangefärgade hjälmar så det är tillåtet att tejpa på en av SVERA godkänd fluoriscerande 3M tejp, den säljs av bl a MC-Boden och kostar ca 120:-/hjälm.

Något som du också behöver är en bra propeller, och här krävs det en hel del provkörning och testande för att hitta exakt rätt. Det finns ofta begagnade att köpa. Kostnad från ca 2 000 kr/st

 

Länk till Licensansökan

Länk till Hälsodeklaration

Classic Offshore

 Detta är klassen för alla nostalgiker. Tävlingen innehåller två moment:

-Mest tidsytpiska båt (omröstning)

-Idealfart. Att så exakt som möjligt pricka en fritt vald genomsnittshastighet.

Båtmodellen skall vara minst 20 år gammal. Nytillverkade båtar tillåts om modellen är av "äldre" typ, motor får av naturliga skäl vara yngre.

Länk till regler Classic Offshore

Besiktningsprotokoll Classic Offshore

V 300 - X

V 300 är en enskrovsklass, för ut- eller inbordarmotorer. Båtarna ska vara avsedda att tävla på öppet vatten med en tänkt maxfart 70 knop. Klassens "huvudregler" är: sunt förnuft, sportmanship samt ha kul! Ekipage som inte till fullo uppfyller reglementet kan ges dispens för att kunna köra en (1) provapåtävling i rekryteringssyfte, ekipaget får ej tillgodoräkna sig ev poäng.

 

Motorer skall vara serieproducerade STANDARD utbordarmotorer men en av tillverkaren angiven propellereffekt på max 300 hkr. Motorer ska vara i orört standard skick. dvs de får inte vara filade eller "blue-printade". Motorns modell och standardspecifikationer skall kunna styrkas med lämplig handling. Så kallade sportmotorer med avgasutsläpp i propellercentrum som t ex Mercury XS250 tillåts. Vikt och Längd avgör max effekt på motorn.

 

Max Effekt             Max Effekt         Min Längd            Min Vikt

                       Utbordare              Inbordare

200 hkr                  225 hkr              6,30 m              860 kg
225 hkr                  250 hkr              6,50 m              980 kg
250 hkr                  275 hkr              6,70 m             1100 kg
275 hkr                  300 hkr              6,90 m             1225 kg
300 hkr                  325 hkr              7,10 m             1350 kg

 

Länk till Regler för V 300 

Säkerhetsutrustning

Samtliga besättningsmän i tävlingsbåt skall på tävling ha på sig godkänd flytväst, godkänd hjälm, handskar, våtdräkt, samt ha skyddande material på övriga delar av kroppen. Rekommenderat är att också ha njurbälte och ombyteskläder. Samtliga aktiva tävlingsbåtar skall ha föreskriven säkerhetsutrustning. Det innebär att båtarna skall medföra första förband, nödstopp för varje besättningsman, nödbloss (hand och fallskärm), brandsläckare, fungerande lanternor, länspumpar i varje vattentätt skott, avstängning av bensinpump, flytkraft som håller båten flytande trots att den är vattenfylld, fast kompass, 2 paddlar,  ankare, 2 extra tampar och en oljespillmatta.

 

Varje båt och personlig utrustning besiktigas före varje tävlings start, där man tittar på licensen, mätbrevet och homologiseringshandlingarna till motorn.   

Kort sagt kan man säga att varje tävlingsbåt innehåller mer säkerhetsutrustning än vad de flesta mindre fritidsbåtar har med sig idag.

Mätbrev

Innan du får börja tävla så måste du ha ett mätbrev på båten. Mätbrevet innehåller upp-gifter om motorn och de viktigaste detaljerna om båten. Mätbrevet är alltså den handling som talar om att båten 'klassar in' i en viss klass och att den uppfyller klassens samtliga regler, mätbrevet är också en form av identitetshandling som anger vad det är för båt- och motortyp. Din båtklubb hjälper dig med att hänvisa till närmaste besiktningsman som tar fram mätbrevet åt dig. Mätbrevet måste alltid finnas med vid tävlingarna.

Kontaktlista mätningsmän 2008 

Exempel på Mätbrev (Classic Offshore)

 

Du måste också skaffa en homologiseringshandling från SVERA, det är en detaljerad måttbeskrivning av motorn. Den skall också medtagas till tävlingarna.

Sjösäkerhet och ansvar

Alla tävlingsbåtar skall givetvis tillämpa sjövägsregler. Det innebär att det är samma regler som gäller för all annan fritidsbaserad sjötrafik.  Samtliga aktiva tävlingsförare har genomgått en navigations och högfartsutbildning innan man får börja tävla. Det innebär att förare har utbildning att hantera sina båtar i hög fart på ett säkert sätt. Kurserna omfattar undanmanöverprov, girar, omkörningsteknik, manövrering in/ut ur hamnar mm   

 

Ingen tävlingsbåtförare får vara påverkad av mediciner eller alkohol. Straffet är indragen Licens och körförbud på anordnade tävlingar.

 

Samtliga tävlingar som anordnas i Sverige sker i samarbete med Länsstyrelse, Sjöfartsverket, Sjöpolisen som ger sitt godkännande till tävlingens genomförande. Tävlingsbanorna väljs ut med omsorg och hänsyn till boende, omgivning (ej i nära naturreservat), säkerhetsmässiga och andra miljöaspekter.  Tävlingar sker ej heller inom skyddade områden, grunda vikar eller under vårsäsongen med hänsyn till fågel och fiskelivet.  

Miljöarbete och miljömotorer

SVERA och ansvariga för V-klasserna arbetar aktivt för bättre miljö och för att på sikt fasa ut äldre motorer till förmån för de nya miljöklassade marina motorer. Kraven på de nya motorer som EU antagit lagstiftning om och som också Sverige antagit gäller en mycket sträng reglering av utsläpp. Kravet kallas EPA 2006 och uppfyller de strängaste kraven på avgasutsläpp (emission) från marinmotorer. Kravet har varit gällande sedan år 2006. Verifiering av att motortillverkare följer lagstiftningen regleras genom att leverantörerna garanterar ett så kallat IMCO-värde (ett värde som anger maximalt utsläpp vid angiven effekt). Miljöarbetet ligger i linje med informationskampanjen från Sjöfartsverket i samarbete med Naturvårdsverket, Svenska Petroleum Institutet, Sweboat, Svenska Båtunionen, Stiftelsen Håll Sverige Rent samt Naturskyddsföreningen i Stockholms län.

 

Motorer som används för tävlingsbruk är optimerade för högsta prestanda. Det innebär också att tävlingsbåtar har en mycket låg och optimal bensinförbrukning i förhållande till andra fritidsbåtar (Miljötrimmad). Eftersom tävlingarna vanligtvis pågår under en kortare begränsad tid (ca 1 timme på offshore och ca 20-30 minuter effektiv tid för rundbana) så blir också den totala bensinförbrukningen för en tävling relativt liten (jämfört exempelvis med att åka ut på en dagsutflykt med en bränsletörstig fritidsbåt). De flesta tävlingsbåtar använder heller inte bottenfärger, då de till största delen tillbringar sin tid på land. 

Krav på miljöbensin

Miljöbensin (Alkylat bensin) har används tidigare frivilligt av många tävlingsförare men är också ett krav för V-klasserna på tävling. Kravet på Alkylat bensin gäller alla V-klass motorer med undantag för dem som redan uppfyller miljökraven för Marinmotorer (dvs EPA 2006). Kostnaden för bensinen är något högre än vanlig bensin (pga skatteregler) men fördelarna är flera. Inte nog med att bensinen är bättre för miljön, den ger en bättre förbränning och ibland även en högre effekt i motorn. Alkylat bensin är  en av de renaste petroluemprodukter som går att ta fram. Det innebär att utsläppen av skadliga ämnen som PAH:er minskar med upp till 90%. Utsläppen minimeras med hjälp av miljöbensin på ett sådant sätt att motorerna till och med kan bli "miljövänligare" än de nya miljömotorer som uppfyller de strängaste kraven på utsläpp (EPA2006). 

Krav på hantering av oljor och miljöfarligt material

Det är ett krav i V-klasserna att på tävling använda de 2-takts oljor som är biologiskt nedbrytbara. Vanligen används dessa redan i racerbåtssporten, eftersom de håller en hög kvalitet och är framtaget för tävlingsbruk. Mängden 2 T olja som förbrukas anpassas också efter det verksamhetsområde som båten använd för.  

 

För att säkerställa att olja inte hamnar i naturen, finns det regler för att alla båtar skall ha en "uppsamlings duk" under motorn, den tid som båten står på trailer, på land eller i depån för att inte olja skall läcka ut i naturen av misstag. Förbrukad olja lämnas förstås till återvinning. Förbrukade batterier lämnas förstås till återvinning. 

Buller

Inom Racerbåtssporten har man sedan flera år tillbaka infört en bullergräns för alla tävlingsbåtar på max 95 db. Det innebär i praktiken att tävlingsbåtar genererar ofta lika eller mindre buller än många fritidsbåtar! Många upplever buller som störande om man exponeras kontinuerligt. Därför så följer oftast tävlingsförare en "oskriven regel" att inte utsätta sin omgivning för onödigt buller. Det skadar ju bara en själv och ger dåligt ryckte till sporten. 

 

Notera också:

Man skall inte göra misstaget att förknippa Tävlingsbåtar med andra sk "muskelbåtar" med odämpade avgasrör. Dessa muskelbåtar finns det gott om speciellt i stockholms skärgård och utnyttjas alla tider på dygnet och ibland med för hög fart på olämpliga ställen. Ibland har "tävlingsbåtar" oförtjänt blivit utpekade för att orsaka buller, trots att de inte varit upphov till detta. 






 

 
stäng