Galleri

Bilder speed4fun.com

Fotograf: Kent Lindström

Saltsjöloppet 29/8

 

Resultatlista, klicka här

 

Reportage Offshoreracing.se 

 

Se kraschen på Hasse i Z-87, klicka på offshoreracins länk "Filmklipp på Z-87 Kraschen i Saltsjöloppet

 

I ett strålande väder samlades deltagarna redan innan kl 08.00 för besiktning och tävling i Dyvik. Några föranmälda båtar kom aldrig till start men det dök upp ett par andra båtar som gjorde att startfältet slutade på drygt 60 ekipage. För deltagarna var det en fröjd att se den ena Cigarette båten efter den andra närma sig voltområdet då starten försenades 30 minuter. I Classic Offshore kom det hela 13 båtar till start. Mange Wåhlstedt hade dagen till ära ordnat en ny kostym till sin urläckra Arrow 830. Nu ljusblå och orange Gulf Edition i retrostuk. Det var nog tur för oss andra i Classic att han anlände sent, annars hade han säkert kammat hem priset för mest tidstypiska båt. 

 

Tävlingen bjöd både på positiva och negativa saker. Vi börjar med dom tråkiga. Våran Hasse Bergkvist med Jeppe i navigatörsstolen gjorde en ordentlig vurpa utanför Marsätra holme. Som tur var så fanns Niklas Hultberg i närheten med en åskådarbåt och kunde fiska upp Hasse ur vattnet och ta honom till bryggan i Skärgårdsstad. Därifrån åkte Hasse helikopter till sjukhus. Efter närmare 50 stygn är Hasse nu åter hemma hos sin familj. Thomas och Annika Wrenkler slog runt i samband med att dom korsade Fredrik Zanders svall i närheten av Ryssmasterna direkt efter start. Thomas och minst ett brutet revben och Annika har ett par revben med sprickor i. Båda är så pass friska att dom arbetar.  Rasmus Söderholm och Johnny Ingermarsson slog runt straxt innan Skeppsdal.  Båda är hemma efter läkarkontroll och mår under omständigheterna väl. Till sist så vurpade en Aquabike åkare (Matz Malmsten) i hög fart utanför Skärgårdsstad. Niklas Ohlsén som också är vattenmoppeåkare kom snabbt till undsättning och Matz kunde köras in till bryggan. Tyvärr har Matz skadat menisken och får ta det lugnt ett par veckor.

 

Roligare hade SBK åkarna Dennis och Ronnie Söderman som återigen fick gå upp överst på prispallen i V-50. Peter "Foppa" Forsberg som blåste motorn under Roslagsloppet var tillbaks med sin lilla reservmaskin. Det verkade inte bekymra honom det minsta utan segern var alldrig hotad även om Peter Wahlström inte var långt efter. I V-300 så kämpade Fredric Söderberg tappert som vanligt. X-113_Saltsjoloppet_2009_10.jpgMen även denna gång blev det några stopp längst vägen. Stannade vid Wrenkler olyckan sant lite för snålt med soppa strax före mål, var orsaken så felsökning uteblir. Segern i V-300 gick även denna gång till Fredrik Zander som i överlägsen stil körde ifrån Lasse Norrman på en andra plats. Därefter var det nästan lika långt ner till Conny Hertz på tredjeplatsen innan Fredric klämde sig in före Andreas Wirback som hade dykt vilket medförde att visiret försvann och näsan blödde.

Totalsegern hamnade inte helt oväntat hos Chrille Lindberg och Christer Westerling. Efter att under fjolåret brottats med ett elakt drev så har dom i år återgått till en mer traditionell riggning. Trots att dom ännu inte fått i rätt utväxling i växelhuset så körde dom över 72 knop i snitt med sin Bat 28 och vann enkelt Saltsjöloppet 2009. Stort grattis till totalsegern! För att läsa mer om den båten, köp ViBåtägare som släpptes i juli.

 

Och så till dagens stora händelse, Classic Offshore Championship. Teamets Mange Pettersson laddade för fullt med att lämna V-300 temporärt för att sloss om dom fina pokalerna med sin Shakespeare. Bröderna Lekebjer upprepade bravaden från Roslagsloppet tidigare i augusti och vann med endast ett par sekunders felmarginal mot utsatt idealfart. Stort grattis till årets Classic Offshore Champion 2009 för idealfart. Tvåa blev Richard Broman som debuterade i Classic precis som Tony Sylsjö som kammade hem tredjeplatsen med sin maffiga Cigarette. Halifax Jonas Pettersson slutade på en 7:e plats trots att han endast var 41 sekunder från sin idealfart. Magnus stod för dagens bottennapp då han trodde det skulle vara lite mera sjö än det i praktiken var. Idealfarten satte han till 46,5 knop men i mål hade han öst på och kört 51,2 knop i snitt vilket innebar en 11:e plats och sist av dom som kom imål. Efteråt kommenterade Magnus resultatet med att "strunta i placeringen, jag körde allt jag orkade utan att ha sönder båten, jag är stolt över snittfarten och inte alls besviken".  

 

Nästa momten är ju mest tidstypiska båt. På 5:e plats kom Richard Broman med en klassisk gammal Fjordling 17 & en Mariner rak 6:a på akterspegeln. 4:a blev Halifaxs Magnus Pettersson med sin Shakespeare. 3:a blev börderna Johansson med sin gula läckra Gilbert. 2:a blev en av förhandsfavoriterna Micke Kolm med sin gul/svarta Weedo GT. Vinnare blev Halifaxracings Jonas Pettersson som vann dagens största pokal med sin gul/vita Argo 17. Vi är väldigt stolta i teamet för detta då vi ju stuckigt ut hakan och sagt att vi skall ta SM guld.

Stort grattis till Jonas och teamet. Nu har vi ett mästerskapsguld i Classic Offshore Championship 2009!

 
stäng