Planerade tävlingar 2011X113_0606_1.jpg

  • 8-9/7 Oskarshamn
  • 22-23/7 Smögen
  • 6/8 Roslagsloppet
  • 27-28/8 Skokloster
  • 10/9 Saltsjöloppet, Dyvik,
  • 17/9 Uppsala
  • 24/9 Waxholm

 

 

 

 

OSKARSHAMN 100708-09

Resultat:

Fredag 4:a - 169p

Lördag 3:a 225p

Totalt 4:a 394p

8 startande båtar i klassen på Fredagen och 7 på Lördagen.

 

Argocat_OHamn_2011_4.jpg

 

Fredagsracet bjöd på ordentlig sjö och det var vår första tävling i en katamaran. Första varvet var svårt innan vi hittade inställningar och fart för att framförallt i medvind/sjö få till körningen. Vi ökade takten allt eftersom för att inte slå runt och tog oss förbi två båtar. Till slut var det 3 båtar i klassen och 16 totalt som bröt pga sönderslagna båtar eller vurpor

 

Lördagen var det plattvatten och fartåkning. Av de 16 båtarna som bröt på Fredagen kom 14 till start. Vi tog starten, men gjorde samma misstag som gårdagens race.. Vi glömde sätta på bensinpumparna.. Nu fick vi fart ordentligt och kunde redan efter första varvet gå upp på en tredje plats. Åt Wrenkler gick det inte att göra något men vi hade kamp med 2:an Sjölander under hela racet. 2 varv före mål gick vi upp på en 2:a plats men fick nästan direkt efter nästa sväng släppa pga för snäv sväng. Sista varvet bevakade vi bara vår placering för att inget skulle gå sönder. Helnöjda över helgen och Ruskigt kul!!

 

Klicka här för Resultatlista - på sidan 2 hittar ni W-150 klassen

 

Saltsjöloppet 090829

Resultat: 4:a

Topphastighet 61,1 knop

Propp: LaserII 25"

Snittfart: 51,1 knop

 

X-113_Saltsjoloppet_2009_10.jpg

 

Efter lite spacklingsjobb efter Roslagsloppet då vi fick hål i båten var förhoppningarna lite större inför Saltsjöloppet. Förvisso har vi nu förstått att en hel del vinterjobb med båten ligger framför oss. Sprucken akterspegel, 2-komponentsfärg och gamla lagningar som släpper, samt 100kg övervikt i en inplastad flytkraft så tänkte vi göra så gott vi kan. Höjde motorn ett par centimeter till strax under maxhöjden för att få lite mer varv och fart. Det funkade.

 

Vi startade i sista startgrupp tillsammans med kattorna i W-150 och 3C, vilket gjorde att vi tog en ödmjuk inställning till starten. 300m efter starten såg vi en vit båtbotten.. paret Wrenkler flippade.. Vi tillsammans med en X-åkare och 2 W-150 båtar stannade till. Det såg otäckt ut då det var väldigt nära land. När vi var framme såg vi Annika simma mot land, men såg först inte Thomas. När även han dök upp och en bevakningsbåt närmade sig körde vi iväg.

 

Loppet gick balanserat och Malin rättade mig vid en av de "hemliga" kontrollerna så att vi kom rätt. Kändes grymt bra coh efter första varvet slog vi endast av takten vid svängar och passage vid Finlandsfärjorna.. Riktigt kul. Båten kändes lite bättre i gångläge och vi får summera det till en helt OK insats från oss rookies. Ett litet soppatorsk stopp 500m från mål lyckades vi med också. I rundningen av sista ön låg vi på sidan så att bensinmatningen uteblev. Efter stopp och vobbel med båten fick vi sug på bensinslangen och kunde ta oss i mål som 4:a av 5 i klassen... 

Roslagsloppet 090808

Resultat: DSQ pga av fel passage vid kontroll 8 (9)

Topphastighet: 60 knop

Propp: Laser II 25"

Snittfart: ?

 Roslagsloppet_X113_1.jpg

 

Efter motorhaveriet i Oskarshamn införskaffades en ny motor, Mercury 200XS Optimax -04. Nu skulle det gå undan. Efter en veckas montering och uppgradering av mätare, styrreglage, batteri etc var motorn på plats. Redan under första provkörningen av den nya motorn och en ny propeller, 29" Mirage Plus med labfinish, började motorn larma för vatten i bensinfiltret. Efter tömning och byte av filter inkl sensor fortsatte den att larma och trots diagnosverktyg och hjälp av Thomas Wrenkler och Lasse Norrman efter besiktning och förarmöte på fredagen lyckades vi inte få till det utan det blev körning med 80% av effekten under loppet och kunde max varva 5850varv vilket innebar 60 knop 

 

Vi tog oss hela vägen till mål efter två stopp (dödmansgreppet lossnade i vågorna) och ett dyk genom en våg efter svall från en vaxholmsfärja. Mot slutet hade vi en tät fight med Hasse Z-87 och Thomas Z-118,Malgang_rosis_2009.jpg men pga felaktig passering av kontroll 8 blev vi diskvalificerade. I start PM:et stod det inte vilken sida som skulle passeras av en grön lysboj och pga orutin hörde vi inte förtydligandet under förarmötet.

 

Roslagsloppet blev en upplevelse i alla fall och vi tog med oss mycket lärdom från denna tävling. GPS:en slocknade i vissa av de höga hoppen vilket gjorde att vi tappade orienteringen två gånger (givetvis var en av gångerna passeringen av kontroll 8, som vi i så fall antagligen hade tagit på rätt sida. Nu brassade vi mellan 3 bränningar med 50m marginal istället.. samt att vid kontroll av spårningen dagen efter loppet såg vi att vi vid ett annat tillfälle passerat över en undervattenssten med 3m marginal då vi genade efter en passage (oräknad GPS:ens felmarginal..) Det märks med andra ord hur viktigt det är med navigationskunskaper trots tekniska hjälpmedel..

 

Den nu fungerande trimtanken fungerade klockrent och vid liten påfyllning av densamme hade vi mycket bättre kontroll i hoppen. Helt annat än i Oskarshamn. Fortfarande märker vi av övervikten pga den inplastade flytkraften som antagligen ger oss ca 100kg övervikt, vilket vi får åtgärda efter tävlingssäsongen så att vi inte missar de kvaravarande racen. Blir  en hel del plastjobb inkl modifiering av stegen. Härnäst måste larmningen åtgärdas så att vi kan äka med full effekt på Saltsjöloppet och se hur fort vi kan köra med den nya motorn på. Den gamla är nu lagad och skall säljas.

 

OSKARSHAMN 090704

Resultat: DNF

Tid: -

 

O-hamn_X-113_1.jpg

 

Upp tidigt för att byta ut de röda siffrorna till svarta. Nu var det ju på "riktigt". Här skulle det satsas ordentligt. Starten gick och kom ut bakom en C-katta som sprutade in vatten så att vi inte såg alls framför oss och blev lite efter.. tur var det, när vi kom ut från hamnområdet såg det ut som stormbyar, men det var en av cattorna som slog runt. Sven & Marie Bengtsson, 4 båtar hade redan stannat och vi gick mot ljusberget, vilka vågor.. 1,5m krabbsjö! Flög som vantar!! Stora problem att hitta rätt körteknik kom runt och in mot hamnen för varvning. Rödflagg och omstart pga kraschen.

 

Andra starten gick bättre men fegade och kom lite bakom igen, men nu gick det bättre när vi kom ut i vågorna (har ju aldrig kört i så höga och krabba vågor tidigare) på tredje varvet hade vi börjat plocka lite båtar igen, men på väg mot hamnen för 4 e varvningen gick motorn ner till 55 knop, sedan 45, 35, 25 och sedan död... Startade på tomgång, men ingen ork på växel.. Vi var tvungna att bryta...

OSkarSHAMN 090703

Resultat: 2:a

Topphastighet 63 knop

Propp: Laser II 27" 

Tid: 1.35,53

 

prisutdelning_oskarshamn.jpg

 

Kom ner till Oskarshamnvid 10-tiden efter att ha startat från Sigtuna 5:20. Skulle mött upp Linus, Hasse och Mats men var lite sega efter att ha ritat in banan i kartan till kl 02:00.. Vi kom ifatt dem lagom till Oskarshamn..

 

Vid besiktningen startade inte motorn när vi skulle testa nödstoppet, men efter lite startgas och tjurighet gick den igång och vi gick igenom besiktningen. Fullt pådrag i depån och många båtar gav mersmak för dagen. Förarmöte kl 16:00 och sedan var det dags för sjösättning. Startbåten gav möjlighet att testköra banan efter dem, vilket vi funderade över, men lät målsättningen vara kvar (se till at komma runt så att vi blev av med debutantlicensen) och tur var det då startbåten gick på grund och drog med sig en 3C-katta..

 

Vi valde att lägga oss en bit bakom i starten vilket innebar en hel del sjö och vattenstänk från framförvarande båtar ut från hamnområdet. Vi plockade en del båtar efter rundningen. På tredje varvet lade vi oss duktigt på sidan efter  svängen i södra rundningen vid oron (tog den för snävt) och fick ingen kontakt med syrran (tänkte inte på att om hon åkte ur skulle motorn stanna...) slog på hjälmen och gestikulerade, men inget svar. Då dog motorn... Vi blev liggande mitt emellan de båda bränningarna utan att motorn gick igång. Blev bogserade til sidan och avlämnade vid en bevakningsbåt.. SKIT!! Där låg vi i 35min och efter ett flertal startförsök prövade vi "lyckan" igen. Den startade. Snabbt telefonsamtal med sekretariatet och fick godkännt att fortsätta. Vi körde runt de 6 varven och kom i mål på en 2a plats i klassen.

Träningstävling 090517, dyvik

Resultat: DSQ pga fel vägval

Topphastighet: 61 knop

Propp: Laser II 25"

Snittfart: ?

 

Efter att ha testat båten för första gången på lördagen (ja, den köptes i höstas utan provkörning och aldrig tidigare ens sett en tävlingsbåt.. galet..) kändes alla uppdateringar vi gjort under våren (hydraulstyrning, hydraullift) helt OK. Tävlingsdagen kom och inmätning skulle ske. Båten blev inmätt, men vid sjösättningen fick vi inte igång motorn och blev sena till bangenomgången och startprocedur.. misstag nr 1, När det sedan var dags för tankning hade vi inte rekat att de inte hade V-power så tankningen drog ut på tiden (trots att vi hade 5 20-liters dunkar med oss i bilen, kunde ju faktiskt löst det dagen före.. Misstag nr 2. Eftersom det var första gången syrran satte sig i båten valde vi att följa ledarbåtarna istället för att navigera, Misstag nr 3... Ledarbåten glömde att runda en boj vid start/mål gjorde det att vi så klart också missade bojjen.. Misstag nr 4.

 

Summa sumarum: Hur kul som helst och man lärde sig en massa! Vi kommer definitivt att vara bättre förberedda till nästa tävling..

 

Nu skall vi börja jaga fart, träna körteknik och navigering... Vi borde hitta bättre fart med de justeringar vi gjort sedan jag åkte med i Vaxholm (58 knop). Hissning och en 25" Laser II istället för en 24" större propeller gav 3 knop till. Vi testade Linus propp, men den gav en halvknop sämre fart men stabilare gång (en 26" cleaver)

 

x113_dyvik_090517_jonP.jpg

 
stäng